Salgs- og leveringsvilkår
Betingelser Bedrift
Disse betingelsene gjelder om ikke annet er skriftlig avtalt mellom Serit IT Partner
Tromsø AS, Kløvervegen 17, 9016 Tromsø og kjøper (nedenfor i hovedsak nevnt som
”kunde”). Serit IT Partner Tromsø AS samarbeidspartneres europeiske
distribusjonsnett kan medføre at kunde får tilsendt sine produkter fra et annet
land enn Norge sammen med en følgeseddel fra SERIT IT PARTNER TROMSØ AS/samarbeidspartner
i dette landet. Selv om følgeseddelen skulle inneholde salgs- og leveringsbetingelser
som avviker fra nærværende norske betingelser, skal de norske betingelsene
allikevel gjelde i forholdet mellom SERIT IT PARTNER TROMSØ AS og kunde.
SERIT IT PARTNER TROMSØ AS har som mål å være en foretrukket partner for kunden
gjennom god sortimentsstyring, gode leverandøravtaler og effektiv logistikk.
1. Tilbud, aksept og ordrebekreftelse
1.1
Når ikke annet er skriftlig angitt, er et tilbud kun bindende for SERIT IT
PARTNER TROMSØ AS, dersom det er skriftlig akseptert av kunde og aksepten er SERIT
IT PARTNER TROMSØ AS i hende innen 7 dager etter dateringen av Serit IT Partner
Tromsø AS tilbud.
1.2
I tiden inntil kundes aksept er mottatt hos SERIT IT PARTNER TROMSØ AS iht.
pkt. 1.1., har SERIT IT PARTNER TROMSØ AS adgang til å selge den tilbudte vare
til andre uten at kunde kan fremme krav mot SERIT IT PARTNER TROMSØ AS som følge
av dette.
1.3
Dersom Serit IT Partner Tromsø AS ordrebekreftelse avviker fra kundes ordrer,
f.eks. ved tillegg, innskrenkninger eller forbehold, er kunde forpliktet til
innen 5 dager etter mottak av ordrebekreftelsen å gi skriftlig beskjed om
avviket til SERIT IT PARTNER TROMSØ AS. I motsatt fall gjelder alene Serit IT
Partner Tromsø AS ordrebekreftelse og vilkårene i disse salgs- og
leveringsbetingelsene.
1.4
Enhver henvendelse om tilbud eller oppfordring til å inngi tilbud som SERIT IT
PARTNER TROMSØ AS mottar fra en fysisk person, samt enhver leveranse som SERIT
IT PARTNER TROMSØ AS gjør til en fysisk person, er også å betrakte som å gjelde
mellom SERIT IT PARTNER TROMSØ AS og den fysiske personen slik at SERIT IT
PARTNER TROMSØ AS også har rett til å betrakte vedkommende person som kjøper og
ansvarlig debitor, uansett om den fysiske personen måtte drive virksomhet i
selskapsform med begrenset ansvar. Dette gjelder ikke dersom vedkommende senest
samtidig med avtalens inngåelse har gjort SERIT IT PARTNER TROMSØ AS
uttrykkelig oppmerksom på at det kun er selskapet med begrenset ansvar som er
kjøper.
1.5
Det er kundens ansvar at de bestillinger som gis til SERIT IT PARTNER TROMSØ AS
er korrekte.
2. Priser
2.1
Samtlige angitte priser er inklusiv emballasje og toll, men eksklusiv moms og
andre eventuelle avgifter. I prisen inngår ikke montering, installasjon,
konfigurasjon, support eller andre ytelser for å sette produktet i operativ
stand.
2.2
Med mindre annet er skriftlig avtalt, betaler kunde frakt til leveringsstedet
samt ekspedisjonsgebyr.
2.3
Samtlige angitte priser, herunder priser i tilbud og ordrebekreftelser, gjelder
med forbehold for prisendringer, slik at SERIT IT PARTNER TROMSØ AS til og med
leveringsdagen har rett til å endre prisene som følge av endringer i
valutakurser, innkjøpspriser, toll, frakt og/eller forsikringssatser og/eller
andre forhold, som ligger utenfor Serit IT Partner Tromsø AS innflytelse. SERIT
IT PARTNER TROMSØ AS er ikke bundet av priser som kunde visste eller burde
forstå var uriktige som følge av feilskrift e.l. Ved åpenbare feil i Serit IT
Partner Tromsø AS priser på tidspunkt for bestilling eller ordrebekreftelse har
SERIT IT PARTNER TROMSØ AS rett innen 30 dager til å fakturere kunde for
differansen mellom korrekt og feil pris.
2.4
Økes Serit IT Partner Tromsø AS omkostninger som følge av kundes forhold,
herunder uberettiget reklamasjon eller direkte reklamasjon fra kundes kunder,
er kunde forpliktet til å godtgjøre SERIT IT PARTNER TROMSØ AS for dette.
2.5
Betingelser knyttet til spesialavtaler eller såkalte BID. I de tilfeller hvor
kunde legger inn en bestilling basert på en spesialavtale (BID-avtale), plikter
kunde å påberope seg denne ved bestillingspunktet. Kunde plikter i denne
sammenheng å informere SERIT IT PARTNER TROMSØ AS om hvilket BID-avtalenummer
som ordren skal registreres på. Kunde er ansvarlig for at denne informasjonen
er gyldig på det tidspunkt informasjonen overleveres til SERIT IT PARTNER
TROMSØ AS. SERIT IT PARTNER TROMSØ AS forbeholder seg retten til å kunne
kontrollere gyldigheten av ordreunderlaget i etterkant og å kunne justere
beløpsavregning mot kunde dersom det viser seg at ordren er blitt registrert
med bakgrunn i feil informasjon fra Kunde. SERIT IT PARTNER TROMSØ AS gir ikke
kreditt til Kunde i etterkant dersom BID-avtalenummer ikke er dokumentert av
Kunde på bestillingstidspunktet. SERIT IT PARTNER TROMSØ AS forbeholder seg
også retten til å kunne etterfakturere Kunde dersom SERIT IT PARTNER TROMSØ AS
får avvist claim-beløp fra leverandør og dette skyldes feil i opplysninger fra
Kunde på bestillingstidspunktet. Kunde plikter i alle tilfeller hvor
BID-avtaler påberopes å sjekke gyldigheten av det BID-avtalenummeret som
anvendes, samt å kontrollere at den sluttkunden som varene skal leveres til, er
berettiget til å handle varer til de gitte betingelsene i BID-avtalen.
3. Betaling
3.1
Krav på betaling forfaller 14 kalender dager etter levering, jf. pkt. 4. I
tilfelle av kundes manglende rettidige betaling har SERIT IT PARTNER TROMSØ AS
rett til å beregne seg en rente på 1 % pr. måned av den til enhver tid skyldige
saldo fra forfallsdagen til betaling skjer. Kunde er videre forpliktet til å
betale et purregebyr for hver utsendt purring samt godtgjøre SERIT IT PARTNER
TROMSØ AS enhver omkostning i forbindelse med inkasso og andre utgifter knyttet
til inndrivelsen av kjøpesum og øvrige krav.
3.2
Kunde har ikke rett til å bringe krav vedrørende andre leveranser til
motregning i Serit IT Partner Tromsø AS krav på betaling av kjøpesummen.
3.3
Dersom kunde reklamerer over forsinkelse og/eller mangler ved en del av
leveransen, er kunde uansett forpliktet til å betale SERIT IT PARTNER TROMSØ AS
kjøpesummen for den øvrige del av leveransen rettidig og uten adgang til
motregning.
3.4
Ethvert tilsagn eller løfte til kunde om rabatt, bonus eller anden fordel, er
betinget av at kunde betaler rettidig ethvert beløp som kunde måtte skylde SERIT
IT PARTNER TROMSØ AS. Ethvert tilsagn om rabatt, bonus eller lignende
bortfaller ved forsinket betaling.
3.5
Dersom SERIT IT PARTNER TROMSØ AS i henhold til særskilt avtale har tilbudt
kunde å avregne visse rabatter, prisbeskyttelse m.v. (claims) som kunde har
avtalt med Serit IT Partner Tromsø AS leverandør, har ikke kunde rett til under
noen omstendighet å tilbakeholde eller motregne slike beløp i noe beløp som
denne måtte være eller bli SERIT IT PARTNER TROMSØ AS skyldig.
3.6
Levering på normale betalingsbetingelser forutsetter at fastsatt kredittgrense
ikke er overskredet. Ved manglende betaling eller overskredet kredittgrense
forbeholder SERIT IT PARTNER TROMSØ AS seg retten til å stoppe videre
leveranser. Kredittgrensen er gjenstand for løpende vurdering, og SERIT IT
PARTNER TROMSØ AS kan foreta regulering av kredittgrensen dersom det skjer
vesentlige endringer i kundens økonomiske situasjon.
4. Levering, risikoens overgang
4.1
Risikoen for varene går over idet kunde (evt. den kunde har utpekt, f.eks.
kundes kunde) mottar varene. Ved transport med Serit IT Partner Tromsø AS
fraktfører går risikoen for varene over ved kundes mottagelse på
bestemmelsesstedet, og SERIT IT PARTNER TROMSØ AS sørger for forsikring av
transporten. Ved kundes avhentning av varene på Serit IT Partner Tromsø AS
lager, eller ved transport med kundes egen fraktfører, går risikoen over ved
mottagelsen av varene på Serit IT Partner Tromsø AS lager.
5. Leveringstid og forsinkelse
5.1
Enhver angivelse av leveringstiden er skjønnsmessig fastsatt og omtrentlig.
5.2
SERIT IT PARTNER TROMSØ AS har ved force majeure rett til å utsette levering,
se pkt. 8.
5.3
I tilfelle av forsinkelse er kunde ikke berettiget til å heve kjøpet, med
mindre forsinkelsen konkret er vesentlig for kunde og dessuten ville være
vesentlig for en kjøper i alminnelighet.
5.4
I tilfelle av forsinkelse har kunde ikke krav på erstatning, med mindre
forsinkelsen skyldes uaktsomme eller forsettlige forhold. Bestemmelsen i pkt.
10.5. om ansvarsbegrensning gjelder tilsvarende i tilfelle av erstatning som
følge av forsinkelse.
6. Forbehold vedrørende inn- og utførsel og varer som ikke er på lager
6.1
Hvor intet annet er skriftlig angitt, er et tilbud fra SERIT IT PARTNER TROMSØ
AS vedrørende varer som ikke finnes på eget lager, avgitt med forbehold for
muligheten for fremskaffelse av vedkommende vare. Ethvert tilbud er avgitt med
forbehold for endrede bestemmelser for inn- eller utførsel av varer. Dersom
disse forbeholdene aktualiseres, har SERIT IT PARTNER TROMSØ AS rett til å
tilbakekalle tilbudet, uten at dette gir tilbudsmottakeren rett til å fremme
krav av noen art.
6.2
Bestemmelsen i pkt. 6.1 gjelder tilsvarende for ordrer akseptert av SERIT IT
PARTNER TROMSØ AS.
7. Konfigurasjon
7.1
På anmodning kan SERIT IT PARTNER TROMSØ AS tilby kunde konfigurasjonsytelser.
Konfigurasjonsytelser uføres etter kundes anvisninger eller spesifikasjoner og
på kundes ansvar. SERIT IT PARTNER TROMSØ AS gir ikke noen separat garanti for
konfigurerte produkter. Kunde må selv sette seg inn i produsentens
retningslinjer og har risikoen dersom produsentgarantier, jf. pkt. 9.1, skulle
bortfalle som følge av de gitte konfigurasjonsanvisningene. For visse
installasjoner av programvareprodukter vil det være nødvendig å kjenne detaljer
om sluttbrukeren for å kunne overholde lisensbetingelser. Det påligger da kunde
uoppfordret å gi SERIT IT PARTNER TROMSØ AS, eller den SERIT IT PARTNER TROMSØ
AS utpeker, de nødvendige opplysningene.
8. Force majeure
8.1
SERIT IT PARTNER TROMSØ AS har rett til etter eget valg enten å heve en avtale
med kunde eller utsette tidspunktet for levering, og er for øvrig fri for
ansvar for enhver manglende, mangelfull eller forsinket levering, som helt
eller delvis skyldes omstendigheter, som SERIT IT PARTNER TROMSØ AS ikke er
herre over (force majeure), herunder, men ikke utelukkende: opprør,
uroligheter, krig, brann, endringer i lover og forskrifter eller i
praktiseringen av disse, streik, lockout, slowdown, mangel på transportmidler,
mangel på energiforsyning, vareknapphet, sykdom samt forsinkelse eller mangler
ved leveranser fra leverandør.
8.2
I tilfelle av force majeure kan kunde verken i tilfelle av Serit IT Partner
Tromsø AS heving av avtalen eller beslutning om utsatt levering, gjøre
misligholdsbeføyelser av noen art gjeldende overfor SERIT IT PARTNER TROMSØ AS.
Kunde kan således ikke heve handelen, kreve prisavslag, naturaloppfyllelse
eller erstatning av noen art.
9. Garanti, ansvar og reklamasjon
9.1
SERIT IT PARTNER TROMSØ AS er ansvarlig for feil, mangler eller annen svikt ved
leveranse (nedenfor samlet benevnt ”mangel”) i den utstrekning forholdet er
omfattet av en garanti som Serit IT Partner Tromsø AS produsent eller
leverandør har avgitt overfor SERIT IT PARTNER TROMSØ AS. Ansvaret forutsetter
at den aktuelle produsent eller leverandør aksepterer at forholdet er omfattet
av garantien og holder SERIT IT PARTNER TROMSØ AS fri for ethvert krav i
anledning saken. SERIT IT PARTNER TROMSØ AS avgir ingen separat garanti og har
intet ansvar utover hva som følger av første og andre punktum over, med mindre
annet følger av preseptorisk lov. Kunde vil kunne få opplysninger om de
respektive produsenters garantier ved henvendelse til SERIT IT PARTNER TROMSØ
AS.
9.2
Kunde er forpliktet til å undersøke varen straks ved mottagelsen uansett
hvordan varen er innpakket. Reklamasjoner skal fremsettes skriftlig og være SERIT
IT PARTNER TROMSØ AS i hende innen 5 dager fra kundes mottagelse av varen.
9.3
Såfremt varen er beheftet med en mangel som ikke kunne konstateres ved den i
pkt. 9.2 foreskrevne undersøkelsen, er kunde forpliktet til å reklamere innen 5
dager fra mangelen ble eller burde vært oppdaget.
9.4
Har kunde ikke innen 3 måneder etter levering meddelt SERIT IT PARTNER TROMSØ
AS at han vil påberope seg en skjult mangel, kan han ikke senere gjøre mangelen
gjeldende overfor SERIT IT PARTNER TROMSØ AS, med mindre SERIT IT PARTNER
TROMSØ AS skriftlig har påtatt seg å innestå for varen i lengre tid eller har
handlet svikaktig.
9.5
Kunde har ansvar for alle reklamasjoner fra sine kunder og kan på vegne av sine
kunder reklamere overfor SERIT IT PARTNER TROMSØ AS etter bestemmelsene i disse
salgs- og leveringsbetingelsene.
10. Krav ved mangler
10.1
I tilfelle av rettidig reklamasjon er kunde forpliktet til, etter anmodning fra
SERIT IT PARTNER TROMSØ AS, å returnere varen til SERIT IT PARTNER TROMSØ AS
iht. gjeldende rutiner for returhåndtering, slik at SERIT IT PARTNER TROMSØ AS
kan undersøke grunnlaget for reklamasjonen. Kunde har intet krav om SERIT IT
PARTNER TROMSØ AS ved sin undersøkelse finner at reklamasjonen gjelder forhold
som ikke er omfattet av noen garanti, jf. pkt. 9.1 over, eller som skyldes
forhold på kundes side, herunder feil installasjon, behandling, vedlikehold
eller oppbevaring.
10.2
I tilfelle av rettidig og berettiget reklamasjon har SERIT IT PARTNER TROMSØ AS
rett, men ikke plikt til - innenfor en periode av 3 måneder fra reklamasjonens
mottagelse - å avhjelpe mangelen. Avhjelp kan bl.a. skje ved utskiftning eller
reparasjon av deler som er beheftet med feil, eller ved omlevering. Avhjelp kan
medføre tap av data. Kunde må selv besørge nødvendige sikkerhetskopier m.v.
10.3
Kunde kan ikke gjøre misligholdsbeføyelser gjeldende overfor SERIT IT PARTNER
TROMSØ AS, herunder heve kjøpet, kreve prisavslag eller erstatning, såfremt SERIT
IT PARTNER TROMSØ AS tilbyr avhjelp i overensstemmelse med pkt. 10.2.
10.4
Kunde har for øvrig kun krav på erstatning såfremt mangelen skyldes forsømmelse
hos SERIT IT PARTNER TROMSØ AS.
10.5
SERIT IT PARTNER TROMSØ AS er i intet tilfelle erstatningsansvarlig for
indirekte tap, følgeskader, driftstap, avsavnstap, tapt fortjeneste eller skade
på person eller ting som følge av kontraktsbrudd. SERIT IT PARTNER TROMSØ AS er
heller ikke ansvarlig for tap eller forvanskning av data eller forgjeves
omkostninger knyttet til utarbeidelse av tapte eller forvanskede data. Serit IT
Partner Tromsø AS samlede erstatningsansvar er under enhver omstendighet
begrenset til den avtalte kjøpesum for det produktet mangelen knytter seg til.
10.6
SERIT IT PARTNER TROMSØ AS innestår ikke for at de leverte produkter vil
fungere feilfritt eller uten driftsstopp, eller at alle feil kan eller vil bli
rettet.
11. Produktansvar
11.1
Hvis det solgte produkt volder skade og dette skyldes at det ikke byr den
sikkerhet som en bruker eller allmennheten med rimelighet kunne vente, er SERIT
IT PARTNER TROMSØ AS erstatningsansvarlig i den utstrekning slikt ansvar følger
av produktansvarsloven.
11.2
SERIT IT PARTNER TROMSØ AS er ikke ansvarlig for skader på fast eiendom eller
løsøre, med mindre annet følger av preseptoriske regler.
11.3
I tilfelle kunde måtte reise berettiget krav som følge av person- eller
ting-skade overfor SERIT IT PARTNER TROMSØ AS, hva enten dette skyldes skade
hos kunde eller er oppstått som følge av at kunde er blitt møtt med krav om
produktansvar fra tredjemann, gjelder bestemmelsen i pkt. 10.5 siste punktum
tilsvarende i den utstrekning ikke annet følger av preseptorisk lovgivning.
11.4
I tilfelle SERIT IT PARTNER TROMSØ AS måtte bli pålagt produktansvar overfor
tredjemann, herunder kundes ansatte, gjelder reglene i pkt. 11.1 til 11.3
tilsvarende, slik at kunde er forpliktet til å holde SERIT IT PARTNER TROMSØ AS
skadesløs i samme omfang, som Serit IT Partner Tromsø AS ansvar er begrenset
overfor kunde.
11.5
Hvis kunde skulle bli møtt med krav fra tredjemann om produktansvar i anledning
av produkter levert fra SERIT IT PARTNER TROMSØ AS, er kunde forpliktet til
straks å gi SERIT IT PARTNER TROMSØ AS skriftlig meddelelse om dette samt
løpende holde SERIT IT PARTNER TROMSØ AS underrettet om sakens forløp. Kunde er
herunder blant annet forpliktet til å gi SERIT IT PARTNER TROMSØ AS kopi av
alle relevante dokumenter vedrørende saken. Kunden skal til enhver tid gi SERIT
IT PARTNER TROMSØ AS, eller den SERIT IT PARTNER TROMSØ AS utpeker, anledning
til å lede forhandlingene med tredjemann. Om kunde ikke overholder denne
bestemmelsen, taper kunde ethvert krav mot SERIT IT PARTNER TROMSØ AS i
anledning saken.
11.6
Søksmål som springer ut av krav om produktansvar, kan av SERIT IT PARTNER TROMSØ
AS anlegges mot kunde ved samme domstol som behandler tredjemanns
produktansvarssak mot SERIT IT PARTNER TROMSØ AS.
12. Returnering
12.1
Kunde har ikke returrett. SERIT IT PARTNER TROMSØ AS tar kun varer i retur
etter forutgående skriftlig avtale, og såfremt følgende betingelser er
overholdt; Retursendinger skal være uskadet i ubrutt originalemballasje med
angivelse av originalfakturaens nummer og dato samt autorisasjonsnummer for
retursending (RMAnr.).
12.2
SERIT IT PARTNER TROMSØ AS forbeholder seg rett til ved kreditering å gjøre
fradrag av et returneringsgebyr på 15 % av fakturaverdien, minimum NOK 400,-.
12.3
Eventuelt nytt produkt må bestilles på vanlig måte.
13. Eiendomsforbehold
13.1
SERIT IT PARTNER TROMSØ AS har salgspant i løsøre som kunden ikke har rett til
å selge videre før det er betalt, jf. panteloven §§ 3-14 flg. Løsøre som er
overlevert kunde til demonstrasjonsformål, utlån og lignende skal merkes med
teksten ”tilhører SERIT IT PARTNER TROMSØ AS Norge” og holdes atskilt fra
kundens varelager.
14. Kataloger, beskrivelser m.v.
14.1
Kunde plikter straks å orientere SERIT IT PARTNER TROMSØ AS om opplysninger
presentert på Serit IT Partner Tromsø AS hjemmesider, ved internetthandel eller
andre steder som kunden vet eller bør vite er uriktige. Kunden kan ikke bygge
rett på uriktige opplysninger.
14.2
Enhver opplysning i katalog, beskrivelse, annonse eller annet fra SERIT IT
PARTNER TROMSØ AS eller en av selskapets forretningsforbindelser angående vekt,
dimensjoner, kapasitet, tekniske data eller annet er å betrakte som
orienterende, og er kun forpliktende i det omfang det uttrykkelig henvises til
den i tilbud og/eller ordrebekreftelse.
14.3
Spesifikke krav fra kunde er kun bindende i den utstrekning de er skriftlig
bekreftet av SERIT IT PARTNER TROMSØ AS.
15. Kundes økonomiske situasjon
15.1
Om kunde ikke overholder betalingsforpliktelser vedrørende tidligere
leveranser, eller om kundes økonomiske forhold etter Serit IT Partner Tromsø AS
oppfatning ikke berettiger de fastsatte betalings- eller kredittbetingelser,
har SERIT IT PARTNER TROMSØ AS rett til å heve inngåtte avtaler med mindre
kunde straks etter å være anmodet om dette, betaler for alle tidligere leverte
varer samt foretar forskuddsbetaling for ennå ikke effektuerte ordre.
15.2
For å få eller opprettholde kunde status hos SERIT IT PARTNER TROMSØ AS, må
kundes økonomiske situasjon tilfredsstille vårt kredittforsikringsselskaps krav
til kredittverdighet. SERIT IT PARTNER TROMSØ AS aksepterer ikke
kontant-/forskuddskunder.
16. Patent- og lisensrettigheter og eksportforbud
16.1
Serit IT Partner Tromsø AS salg av deler, komponenter og/eller materialer gir
ikke kunde eller dennes kunde rett til lisens vedrørende noen patent eller
enerett, som vedrører noen kombinasjon, maskin eller prosess, i hvilken de
solgte deler, komponenter og/eller materialer anvendes eller måtte anvendes.
16.2
SERIT IT PARTNER TROMSØ AS tar forbehold om at solgte produkter kan være
omfattet av eksportforbud med den virkning at kunde vil ilegges straff og
erstatningsplikt ved videresalg. Videresalg skjer på kundes egen risiko og uten
ansvar av noen art for SERIT IT PARTNER TROMSØ AS.
17. Patent og opphavsrett
17.1
Såfremt det overfor kunde reises krav med henvisning til at produkter som er
levert av SERIT IT PARTNER TROMSØ AS innebærer en direkte krenkelse av et norsk
patent og/eller opphavsrett, påtar SERIT IT PARTNER TROMSØ AS seg å holde kunde
skadesløs for ethvert erstatningskrav, som denne måtte bli pålagt i henhold til
dom eller rettsforlik.
17.2
Ethvert krav mot SERIT IT PARTNER TROMSØ AS som følge av krenkelse av patent
og/eller opphavsrett forutsetter at følgende betingelser er oppfylt; (1) Kunde
skal straks gi SERIT IT PARTNER TROMSØ AS skriftlig underretning om saken på
det tidspunkt tredjemann første gang måtte reise krav om krenkelse overfor
kunde, og (2) Kunde tillater at rettssak om krenkelsen føres av en av SERIT IT
PARTNER TROMSØ AS utpekt advokat og skjer under Serit IT Partner Tromsø AS
kontroll, slik at alle forhandlinger om sakens avgjørelse og/eller forlik,
besluttes av SERIT IT PARTNER TROMSØ AS på kundes vegne.
17.3
SERIT IT PARTNER TROMSØ AS er ikke ansvarlig for handlinger som finner sted
etter at kunde har fått, eller burde ha fått, kjennskap til den mulige
krenkelse, med mindre SERIT IT PARTNER TROMSØ AS uttrykkelig og skriftlig har
gitt samtykke til en sådan fortsatt krenkelse.
17.4
Kundes krav mot SERIT IT PARTNER TROMSØ AS i tilfelle av krenkelse av et patent
og/eller opphavsrett bortfaller såfremt; (1) Kunde ikke overholder betingelsene
fastsatt i dette pkt. 17, eller (2) SERIT IT PARTNER TROMSØ AS etter eget valg
og på egen bekostning tilbyr å skaffe kunde rett til fortsatt anvendelse av de
leverte produkter eller skifter produktene, slik at disse kan anvendes uten at
dette medfører en krenkelse.
17.5
Bestemmelsen i pkt. 10.5. gjelder tilsvarende i forhold til kundes krav mot SERIT
IT PARTNER TROMSØ AS som følge av patent- og/eller opphavsrettskrenkelse. I
tillegg kan kundes krav mot SERIT IT PARTNER TROMSØ AS ikke overstige de
aktuelle leverte produkters nedskrevne verdi på det tidspunkt kravet første
gang fremsettes overfor SERIT IT PARTNER TROMSØ AS.
18. Informasjon til kundes kunde
18.1
Kunde forplikter seg til å informere sine kunder om de vilkår i denne avtalen
som får eller vil kunne få betydning for deres kjøp av, anvendelse av eller
disposisjon over produktet, herunder patent og opphavsrettigheter, eventuelle
garantier gitt av produsent og at kunde, ikke SERIT IT PARTNER TROMSØ AS,
behandler kunders reklamasjoner, se bl.a. pkt. 9.1 og 9.5 over.
18.2
Bruken av produktene kan være underlagt restriksjoner med hensyn til anvendelse
i f.eks. kjernekraftanlegg og lignende. Ved kjøp til slik bruk er kunde
forpliktet til å innhente nærmere opplysninger fra SERIT IT PARTNER TROMSØ AS.
19. Opplysninger om eksport og videresalg
19.1
Kunde anerkjenner og samtykker til at varer, programvare, og teknologi
underlagt denne avtalen er underordnet eksportreguleringer som følger av lover
og forskrifter i USA og EU, samt nasjonal (norsk) lovgivning. Dette inkluderer,
men er ikke begrenset til, Export Administration Regulations (”EAR”), og
sanksjoner fra U.S Department of Treasury, Office of Foreign Asset Controls.
Kunde må etterkomme alle de nevnte lover og forskrifter.
19.2
Kunde må ikke, uten forhåndsinnvilget tillatelse fra rette myndighet,
eksportere, reeksportere eller overføre noen varer, programvare, eller
teknologi underlagt denne avtalen, enten direkte eller indirekte, til noe land
underordnet en av USA sine handelsembargo eller til noen innbygger eller borger
i et slikt land, eller til personer eller instans listet opp på ”Entity List”
eller ”Denied Persons List” håndhevet av U.S. Department of Commerce eller
listen over ”Spesifically Designated Nationals and Blocked Persons” håndhevet
av U.S. Department of Treasury eller noen annen lignende europeisk eller lokal
regulering.
19.3
I tilegg kan ingen varer, programvare, eller teknologi underlagt denne avtalen
eksporteres, reeksporteres, eller overføres til en sluttbruker som deltar i
aktiviteter relatert til masseødeleggelses våpen. Slike aktiviteter inkluderer,
men er ikke begrenset til, aktivitet relatert til: (1) design, utvikling,
produksjon, eller bruk av kjernefysisk materiale, kjernefysiske innrettninger
eller kjernefysiske våpen; (2) design, utvikling, produksjon, eller bruk av
rakettvåpen eller støtte til rakettprosjekter; og (3) design, utvikling,
produksjon, eller bruk av kjemiske eller biologiske våpen.
19.4
SERIT IT PARTNER TROMSØ AS fraskriver seg ethvert ansvar i forbindelse med
kundes eksport eller annen disposisjon av produkter levert av SERIT IT PARTNER
TROMSØ AS.
20. Delvis ugyldighet
20.1
Såfremt en eller flere av bestemmelsene i nærværende avtale kjennes ugyldige,
ulovlige eller ugjennomførlige, skal ingen av de øvrige bestemmelsers
gyldighet, lovlighet og gjennomførlighet påvirkes eller forringes av dette.
21. Foreldelse av krav
21.1
Etter forløpet av 1 år etter datoen for inngåelse av avtale mellom SERIT IT
PARTNER TROMSØ AS og kunde, kan kunde ikke reise krav av noen art i anledning
av avtalen overfor SERIT IT PARTNER TROMSØ AS. Foreldelsesfristen i henhold til
denne bestemmelsen forlenges ikke av bestemmelsen i pkt. 9.4.
22. Fravikelse
22.1
Nærværende salgs- og leveringsbetingelser kan ikke fravikes uten uttrykkelig
skriftlig avtale partene imellom som spesifiserer eventuelle avvik.
23. Tvister
23.1
Ethvert spørsmål om inngåelsen, forståelsen og/eller oppfyllelsen av avtalen
samt ethvert spørsmål vedrørende SERIT IT PARTNER TROMSØ AS og kundes øvrige
rettsforhold, skal avgjøres etter norsk rett. Rett verneting er Oslo tingrett.